Társasjáték ajánló:
Gazdálkodj okosan! helyett...

Kocka Burger

szabadon letölthető és kinyomtatható stratégiai társasjáték

szerző és tervező: Csetneki Sándor | szerzői jogok, kapcsolat


Játékszabály

játékosok száma: 2-5 fő
játékidő: kb. 1 óra
jelleg: stratégiai, szerencse

A játék rövid ismertetése

A játékban egy gyorsétterem dolgozóinak szerepébe képzelhetjük magunkat. A cél a sorban álló vendégek kiszolgálása. Ehhez először össze kell gyűjteni az összetevőket (hamburgerhez például zsemlét, húspogácsát, salátát, ketchupot, mustárt), stb, majd a megfelelő "KASSZA" mezőre lépve ki kell szolgálni a adott sorban legelől álló vendéget.

A játék kellékei

játéktábla, kártyák (összetevő kártyák és vendég kártyák), bábuk (minden játékosnak 1-1), dobókocka.

A játék célja

A játék célja, hogy a játékosok kiszolgálják a gyorsétterem "vendégeit". A játékot az nyeri, aki ezzel a legnagyobb árbevételt, "forgalmat" éri el, azaz a legnagyob értékben gyűjt össze vendég kártyákat.

(Megjegyzés: A játék egy lehetséges másik módozata, amikor nem az összegyűjtött vendég kártyákon szereplő árcédulák összege határozza meg a győztest, hanem csupán az vendég kártyák darabszáma. Ekkor más stratégiát érdemes követni, hiszen így akkor az olcsó, könnyen megszerezhető, azaz kevés összetevőből álló vendég kártyák válnak értékessé).

A játék kezdése

A játékosok a bábuikat a "START" mezőre helyezik. A vendég-kártyákat összekeverjük, és 12-t közülük a vendégtér alapmezőire helyezünk (jelöléssükkel felfelé, azaz nyíltan, nem letakarva). A vendégtér 12 alapmezője a K4 és M7 mezők mint sarkok által közrefogott 4 oszlopból és 3 sorból álló 12 mező.

A játékosok megállapodnak a kezdő játékos személyében és abban, hogy mely irányban követik egymást a játékosok. (a kezdő játékos személyének megállapítása történhet kockadobással, vagy válaszható a legfiatalabb játékos is).

Megjegyzés: A "START" mező a pálya bal felső sarkbán található A1 mező, mely egy mezőnek számít az A2 és B1 mezővel. Hasonlóan a jobb felső sarokban található "STOP" mező három mező, az A9, A10 és B10 egysége.

A játék mezőinek megnevezése, csoportosítása

Megjegyzés: A játékosok a bábuikkal az A és F sorok között mozoghatnak, a G sorba illetve az alá már nem léphetnek.

A "START" mezőről a kilépés a B2 mezőre történik (ha tehát 1-et dob a START mezőn álló játékos, oda léphet ki, 2-es dobással pedig a B3 vagy C2 mezőkre léphet).
Hasonlóan, a "STOP" mezőről a kilépés a B9 mezőre történik.

A játék menete

A soron lévő játékos dob a dobókockával. Amennyiben "üres" mezőn áll (mint például a B2 vagy a C6 mező), eldöntheti, hogy a lépést a bábujával lelépi, vagy pedig egy vendég kártyát a vendégek oszlopában előre húz (pl. a K4 mezőről a G4 mezőre, vagy a K5-ről a G5-re, stb.). Amennyiben már van vendég kártya a pl. a G5 mezőn, azt lejjebb viheti 1-el, a H5 mezőre, stb. Ha már a vendég a J sorban áll, akkor onnan már nem kerül lejjebb, hanem a következő "lejjebb húzáskor" lekerül a pályáról.
A K, L, M sorokban az előbbre lépés automatikusan történik, amikor a K sorban lévő vendég kártya a G sorba kerül.

A "KASSZA" mezők egyikére lépve szolgálható ki az adott kassza előtt álló vendég.

Ha a játékos a konyha egyszerű mezőjére lép, melyen már áll másik játékos, akkor a STOP mezőre helyezheti a másik játékost, vagy pedig elvehet tőle egy tetszőleges összetevő kártyát (kettes címlet esetén csak 1-et, tehát adott esetben fel kell váltani, hiszen az két külön kártyát szimbolizál).

Lépési szabályok

Átlósan lépni nem lehet, illetve az két lépésnek (legalább 2-es dobásnak) számít. Tehát ha valaki 2-t dob, akkor a C5-ről a D6-ra léphet, de 1-es dobással nem.

Arra a mezőre nem lehet visszalépni, ahol állunk (azaz nem léphetünk D8-ról a D8-ra, akkor sem ha 2-est vagy más páros számot dobunk).

Más játékoson átugrani nem lehet, ki kell kerülni, és úgy kell a dobást, illetve a lépést számolni.

A lépés iránya megtörhet (akár többször is), azaz például 3-as dobással lehetséges "lóugrásban" is lépni.

Megfigyelhető, hogy páros dobással ugyan olyan színű mezőre érkezünk, mint voltunk (fehérről fehérre, rózsaszínről rózsaszínre), míg páratlan dobással ellentétes hátterűre.
Ahová 1-es dobással léphetünk, oda 3-assal és 5-össel is - de fordítva nem feltétlenül igaz.
Ahová 2-es dobással léphetünk, oda 4-essel és 6-ossal is - de fordítva nem feltétlenül igaz.

Kassza mezőre csak akkor lehet lépni, ha kiszolgálunk egy vevőt, azaz ehhez minden összetevő kártyánk megvan, és végre is hajtjuk az adott vevő kiszolgálását.

Összetevő mezőről nem lehet újra összetevő mezőre lépni, csak egyszerű mezőre, START-ra, vagy kassza mezőre. STOP mezőre "szándékosan" belépni nem lehet, csak a korábban említett áthelyezéssel.

A STOP mezőről kilépni csak 1-es vagy 6-os dobással lehet. Minden más dobás esetén a STOP mezőn marad a játékos. 1-es vagy 6-os dobos esetén a le kell lépni a dobást (1-es dobással pl. a B9 mezőre kerül a játékos).

A START mezőn lehetőség van összetevő kártya cseréjére. Bármilyen kártya bármire cserélhető, de kettőt kell adni egyért (azaz pl. egy ketchup és egy light kóla egy salátára cserélhető; vagy két zsemle egy húspogácsára, stb).

Az alábbi kép azt mutatja, hogy az x-szel jelölt C5 mezőről hová milyen dobással lehet eljutni.
Látható, hogy egyedül az E10 "kávé" mezőre nem lehet erről a központi mezőről egyetlen dobással eljutni. Az összes többi mező elérhető bizonyos dobásokkal.

Vevő kiszolgálása

Csak az adott sorban legelől álló vevőt lehet kiszolgálni.
Ekkor a játékos visszaadja az adott vevő által kért ételek, italok összetevő-kártyáit, és megkapja a vevő kártyát.
Csak olyan vendég szolgálható ki, aki a G, H, I vagy J sorban áll, és a megfelelő kassza előtt (a K sorban álló vendéget előbb előre kell hozni a G mezőre).

Jó játékot, kellemes időtöltést!