Társasjáték ajánló:
Gazdálkodj okosan! helyett...
Kocka Burger

Tipp:
Kinizsi.org
Kinizsi Százas fórum
Kinizsi Százas blog

K100 - a Kinizsi Százas ihlette társasjáték

stratégiai társasjáték - szabadon letölthető és kinyomtatható!

szerző és tervező: Csetneki Sándor - cssandor [kukac] gmail [pont] com - szerzői jogok


Játékszabály

Bevezető

Játékosok száma: 2-6 fő
Játékidő: 30 - 60 perc (a játékosok számától függően)

A játék kezdése

A játékosok a start mezőre (alulról a második sor jobb szélső, megnagyobbított sarokmezője) helyezik a bábuikat, és megállapodnak a dobási sorrendben.

Gyűjtési szakasz

A játék a "gyűjtési szakasszal" kezdődik. A soron lévő játékos dob a kockával, és dönthet, hogy rögtön "elindul a túrán" a zöld mezők irányába, vagy visszafelé lépked a "gyűjtögető mezőkön". Itt almát, vizet, orvosi igazolást, ragtapaszt, bögrét és elemet lehet gyűjteni. A megfelelő mezőre lépve a játékos kap egy alma-, egy víz-, egy ragtapasz-, egy bögre- vagy egy elem kártyát.
Gyűjtögetni egy-egy kártya típusból legfeljebb négy darabot lehet (kivéve az orvosi igazolás, a térkép és a bögre kártyát, ezekből csak egyet).
A gyűjtögető mezőkön "előre" és "hátra" is lehet lépni, a zöld mezőkre lépve, azaz a "túrát megkezdve" viszont már csak előre lehet haladni, és nem lehet visszatérni a gyűjtögető mezőkre.
(Tulajdonképpen a gyűjtögetési szakaszon való tartózkodás hossza a jelenti a játék egyik fontos stratégiai döntését, azaz hogy mennyi időt, hány lépést fordítunk a "felkészülésre" - túl keveset sem jó, de a túl sok is hátrányhoz vezethet.)

A kártyákról

Adott típusú kártyából egyszerre legfeljebb 4 darab gyűjthető össze a gyűjtögető szakaszban.
Később, a túra szakaszban azonban még gyűjthetőek további víz és alma kártyák, így egyszerre akár négynél több alma vagy víz kártyát is birtokolhat egy játékos. A felhasznált kártyákat vissza kell adni.

Kivételt képez az orvosi igazolás, a térkép és a bögre kártya, ezekből legfeljebb egyet szerezhet meg egy játékos, és a játék során mindvégig megtarthatóak.

Azok a kártyák, melyek kettes szám látható, két darab kártyának felelnek meg, kát kártyát szimbolizálnak (mintegy "címletként").

Orvosi igazolás:
A Kinizsi Százas teljesítménytúrán kötelező az orvosi igazolás, a K100 társasjátékban viszont nem, de hasznos megszerezni. A gyűjtögető szakaszban az orvosi igazolás mezőre lépve szerezhető meg az orvosi igazolás kártya. Később, a túra során, ha a játékos a orvosi igazolás ellenőrzése mezőre lép, és nincs orvosi igazolása, vissza kell lépnie a nyíllal jelölt mezőre.

Térkép:
Gyűjtése és szerepe hasonló az orvosi igazolás kártyához.

Víz:
Víz kártyát a víz mezőre lépve szerezhetünk.
Egy víz kártyát felhasználva a játékos előre léphet plusz 3 mezőt, a dobásán felül. Egyszerre akár több víz kártya is felhasználható, töbször 3 mezőt hozzáadva a dobáshoz.
A napszúrás ("katlan") mezőkre lépve a játékos dönthet, hogy lead egy víz kártyát és a napszúrás mezők utáni mezőre lép, vagy pedig marad az adott napszúrás mezőn, de onnan csak 1-es vagy 6-os dobással léphet ki.

Alma:
Alma kártyát az alma mezőre lépve szerezhetünk (a legutolsó gyűjtögető mezőre lépve pedig két alma kártyát kap a játékos).
Az alma kártyát felhasználva a játékos megduplázhatja a dobását a dobásán felül. Egyszerre csak egy alma kártya használható fel, és nem lehet víz kártyával kombinálni egy lépés során.

Ragtapasz:
Ragtapasz kártyát a ragtapasz mezőre lépve szerezhetünk.
Szikla mezőre lépve, "sziklába rúgva" a játékos felhasználhat egy ragtapasz kártyát. Ekkor leadja a ragtapasz kártyát, és egy mezőt előre léphet, tehát a szikla mező előtti pozícióra érkezik.
(Ha nincs ragtapasz kártyája, vagy nem kívánja azt felhasználni, akkor a szikla mezőn marad, és onnan csak 1-es vagy 6-os dobással léphet ki a következő lépésben - dobásához felhasználhat alma vagy víz kártyát is, ekkor 3-as dobással is kiléphet).

Bögre:
A bögre kártya megszerzése után a játékos víz mezőre lépve nem egy, hanem két víz kártyát kap a túra szakaszban (gyűjtögető szakaszban még nincs hatása a bögre kártyának).

Elem:
Elem kártyát az elem mezőre lépve szerezhetünk.
Lámpa mezőre lépve (az "éjszakai szakaszban"), a játékos egy elem kártyát felhasználva a fénycsóva végén lévő mezőre léphet.
Azoknál a fénycsóváknál, ahol a fénycsóva "megszakad", két részből áll, ott egy elem kártyát felhasználva az első szakasz végéig lehet előre ugrani, két kártyát felhasználva pedig a fénycsóva legvégéig.

További mezők

Bolt mező (bevásárlókocsi):
A játékos itt egy tetszőleges, általa választott kártyát kaphat (az orvosi igazolás kártya kivételével, hiszen az "nem megvásárolható".
Választható kártyák: víz, alma, ragtapasz, elem, bögre, térkép.

Alvás mezők:
Az alvás ("zzzz") mezőről csak 6-os dobással lehet kilépni (a szikla mezővel és a napszúrás mezővel ellentétben, melyekről 1-es dobással is).

Eltévedés mezők:
Eltévedés mezőre (térkép és iránytű kérdőjellel, az orvosi igazolás ellenőrző mezők mellett) lépve vissza kell lépni a nyíl által jelölt mezőre.

Kártyák beváltása dobás tartalékolására

A játékos dönthet úgy, hogy egy dobását nem használja fel, hanem "félreteszi". Ekkor nem lépi le az adott dobást, hanem két tetszőleges, különböző (nem dobás) kártyát beválthat egy dobásának megfelelő kártyára.

Dobás kártya nem váltható a gyűjtögető szakaszban, a start vagy szikla mezőn állva valamint a kék rombusszal jelzett mezőkön.
A dobás kártya később bármikor felhasználható, akár szikla, napszúrás vagy alvás mezőn is.

Ellenőrző pontokra és célba lépés

A bélyegzővel jelzett ellenőrző pont mezőkre és a célba csak pontos belépéssel lehet belépni.
Ha a játékos a dobásával túlhaladna az adott ellenőrző pont mezőn vagy a célon, nem léphet előre, hanem a mezőjén kell maradnia. A pontos belépéshez felhasználhat dobás kártyát is és/vagy alma vagy víz kártyát.

A játék vége

A játékot az a játékos nyeri, aki először lép be a cél mezőre.